Sajtóbejárás
Több, mint hetven százalékos készültségen áll jelenleg a tesztpálya
A ZalaZone Járműipari Tesztpálya építési munkálatai 2017-ben kezdődtek el Zalaegerszeg határában. Az eddig eltelt idő során Vigh László országgyűlési képviselő, a beruházás miniszteri biztosa időről időre igyekezett pontos képet adni a lakosságnak a pálya készültségi szintjéről. Legutóbb pénteken várta a helyi és országos sajtó képviselőit egy átfogó bejárásra, ahol arról számolhatott be, az önvezető autók tesztelésére alkalmas pályakomplexum már 73 százalékos készültségen áll.
Az elektromos és autonóm autók tesztelésére alkalmas tesztpálya több eleme is elkészült már, az egyik ilyen, a Smart City alapjait szintén lefektették, az útfelelületeket kialakították, a homlokzatépítés ezt követően kezdődik mintegy 610 folyóméter hosszan. – kezdte a bemutatást Vigh László. A miniszteri biztos hozzátette, elkészült továbbá az autópálya szakasz, valamint annak folytatásaként az autóút 1,5 kilométeres része. Rendelkezésre áll továbbá egy fejlett vezetőtámogató rendszerek tesztelésére alkalmas pályaszakasz, mely a 300 méter átmérőjű dinamikai felületen folyó munkát segíti majd elő, mintegy tehermentesítve azt. Itt olyan elemeket helyeznek el, melyeknek a felépítése ugyan sok időt vesz igénybe, azonban anyagfelhasználásuk miatt – szivacsból készülnek-, alkalmassá válnak arra, hogy egy baleseti szimulációt követően újra felhasználhatóak legyenek, továbbá ne tegyenek kárt a tesztelni kívánt önvezető járművön. Ilyen segédelemek például a műautók, műállatok és emberi alakok. Ezek segítségével olyan közlekedési helyzeteket szimulálhatnak, melyek a való életben szintén előfordulhatnak.
Felépült már az 5 elemből álló dombhálózat, melyek 5, 12, 18, 25 és 30 százalékos két oldalú emelkedőn adnak tesztelési lehetőséget. Mivel ezek a dombok a jövőben még süllyedni fognak, így plusz 5 méter földréteggel töltötték fel őket, mintegy konszolidálva az előirányzott 0,5 méteres süllyedést. Tavasszal aztán ezt az 5 métert leveszik és kavicsággyal töltik fel a dombot a végső használat előtt. Az autópálya szakaszon jelenleg épül egy átívelő híd 40 méter hosszúságban és 9 méter szélességben. A szerkezetileg már kész hidat kőággyal támasztják ki, akárcsak azt autópályákon. Korábban már elkészült a nagy sebességgel is tesztelhető kezelhetőségi pálya, ennek mintájára készül egy kisebb kezelhetőségi felület, ennek végső munkálatait tavasszal végzik el a szakemberek. A Z fogadóépület, valamint a technikai épület szintén teljes készültségen áll. Mindezek fényében Vigh László úgy fogalmazott, 2021 végére elkészülhetnek a teljes tesztpályával.
Sárvári Viktória